JoomlaTemplates.me by Discount Bluehost

vrijdag 14 oktober 2016 Jubileum congres "Arts-Patiëntcommunicatie"

Arts en Patiënt in Dialoog    

Jubileum congres vrijdag 14 oktober 2016, Studiedag          

De presentaties kunnen worden ingezien door te klikken op de link. 

Programma

De Vereniging Balint Nederland organiseerde in samenwerking met de Society for Psychosomatic Medicine een jubileumcongres. Daarbij hebben we ons gericht op de kern van het intervisiewerk volgens Balint, namelijk de arts-patiëntcommunicatie. Bij de oprichting van onze vereniging in 2006 hadden we ook gerenommeerde sprekers over communicatie in de spreekkamer. In de tussenliggende jaren hebben we steeds aanverwante onderwerpen behandeld. Voor ons 10-jarig bestaan willen we weer graag focus leggen op de arts-patiëntcommunicatie en optimale patiëntbejegening. Deze onderwerpen verliezen niets van hun actualiteit gezien de belangstelling voor ‘shared decision making’, waarbij de patiënt als partner steeds meer betrokken dient te worden bij keuzes in de behandeling.

Locatie: St Antoniusziekenhuis, Soestwetering 1, 3543 AZ Utrecht.

Kosten € 100 inclusief buffet na afloop.
Leden Balint Nederland en Society for Psychosomatic Medicine € 50 inclusief buffet na afloop.

Programma

9.30

ontvangst en inschrijving

10.00

opening door Jan van Trier, voorzitter Vereniging Balint Nederland

10.15

vignet door Mieke Wolfs, huisarts uit een balintgroep 

10.30

Compassie concreet door Remke van Staveren, psychiater

11.20

Pauze

11.40

Topzorg - niet zonder dialoog door Job Kievit, chirurg, hoogleraar kwaliteit van zorg / Medische Besliskunde, Leids Universitair Medisch Centrum

12.30

lunch

13.30

workshop 1

15.00

pauze

15.20

workshop 2

16.50

afsluiting

17.00

borrel, 1aansluitend buffet

 

Workshops:

A

De dokter en de dood.

Quin van Dam, over de dialoog tussen arts en patiënt in het aangezicht van terminale ziekte en sterven.
Quin van Dam is psychoanalyticus en Balintgroepbegeleider. Hij publiceerde over de Balintmethode en over de angst voor de dood.

B

Wat kunnen we leren van de callcenter medewerker?

Remke van Staveren, over 'Patiëntgerichte gespreksvaardigheden bij de ontevreden klant'.
Remke van Staveren is psychiater en schrijver van boeken als 'Patiëntgericht communiceren en 'Hart voor de GGZ'.

C

Geweldloze communicatie.

Monie Doodeman, gecertificeerd trainer in Geweldloze communicatie, www.communicerenvanuitjehart.nl 

D

Balintintervisie.

Jan van Trier, psychiater en Balintgroepbegeleider.